Jonge uitgever gaat strijd aan met bol.com

april 1, 2016  |  NIeuws

Op zoek naar het boek dat op plek 2 in de Nederlandse bestsellerlijst staat? Of het boek dat al weken het best verkochte boek in Vlaanderen is? Bij bol.com zijn As in tas van Jelle Brandt Corstius en Het smelt van Lize Spit niet meer te krijgen. Bol wilde meer korting op de boeken van uitgever Das Mag, maar die ging daar niet mee akkoord. Bol haalde vervolgens alle boeken van de uitgever uit de digitale schappen.

Das Mag-medeoprichter Daniël Van der Meer tekende het nieuwe ‘samenwerkingscontract’, zoals Bol hen voorstelde, niet. “Bol wilde 10 procent meer aan onze boeken verdienen, maar wij kregen er niks voor terug.” Hij snapt dan ook niet waar de samenwerking uit bestaat. “De webwinkel wilde opeens 47 procent per boek verdienen, in plaats van de reguliere 42.”

Marjolein Verkerk, woordvoerder van Bol, zegt dat er wel degelijk iets tegenover het verhoogde tarief staat. “Het is gebruikelijk dat wij onderhandelen met uitgevers over kortingen”, zegt Verkerk. Bij een hoger percentage zouden Das Mag-boeken beter in het zicht geplaatst worden op de site. “Bijvoorbeeld via tips, onze nieuwsbrieven en blog.”

Lees verder op de website van de NOS.


Leave a Reply