‘Omzet van e-boeken verdriedubbelt bijna in komende vijf jaar’

februari 4, 2016  |  NIeuws

De omzet van e-boeken verdriedubbelt bijna in de komende vijf jaar. Dat denkt het Duitse online databedrijf Statista. De groei is vooral te danken aan de opmars van digitale leermiddelen.

Dat blijkt uit cijfers die NRC Next vanochtend presenteert. De omzet uit e-publishing bedroeg 46,9 miljoen dollar in 2014 (43 miljoen euro bij de actuele wisselkoers) en 65,6 miljoen dollar in 2015 (60,2 miljoen euro) en zal gelijkmatig stijgen tot 174 miljoen dollar in 2020 (159,5 miljoen euro). De omzet uit e-boeken overtreft daarmee die uit e-tijdschriften en e-kranten ruim. Die bedragen zijn respectievelijk 38,8 miljoen dollar en 58,8 miljoen dollar in 2020.

‘Scholen gaan in Nederland massaal overstappen op digitaal lesmateriaal,’ zegt Statista-onderzoeker Tobias Bohnhoff, ‘en daar profiteren educatieve uitgeverijen van. Zij zijn echt de drijvende kracht achter de groei van e-publishing de komende jaren.’ Daarnaast verwacht hij groei uit de opkomst van e-boekabonneediensten. ‘Bovendien zullen de digital natives steeds meer geld uit gaan geven. Voor oudere mensen is boeken lezen vaak nog iets wat ze op papier doen, bijna uit principe. Bij jongeren speelt dat niet.’

Het perspectief voor e-publishing is daarmee gunstiger dan voor digitale audio en video, die hun groeiexplosie al achter de rug hebben. Dit jaar groeit de omzet voor digital video nog sterker dan die voor digital reading: 44,6% tegen 28,5% (en 17,9% voor digital audio). Maar van 2017 tot 2020 zal e-publishing de grootste groeicijfers boeken. En dat terwijl digitaal uitgeven nu al meer geld oplevert dan audio, video of games. Dat wil zeggen: gemiddeld per gebruiker. In totale omzet is en blijft games de grootste.

Directeur René Montenarie van de Groep Educatieve Uitgevers (GEU) bevestigt in de krant de prognose van Statista. ‘We zijn in onze branche al jaren aan het denken en overleggen over hoe je die middelen in de klas nog beter kunt gebruiken. Eerlijk gezegd denken wij niet eens meer in digitale boeken, zoals Statista doet, maar meer in digitale toets- en leeromgevingen. Uitgevers worden zo steeds meer dienstverleners.’ Woordvoerder Beitie Bruinsma van Noordhoff voegt daaraan toe: ‘Onze investeringen in digitaal lesmateriaal overschrijden inmiddels die in papieren lesmateriaal.’

Volgens de recentste GfK-cijfers was het marktaandeel van e-boeken 6,5% – een stijging ten opzichte van 5,4% in 2014.

Bron: Boekblad Boekblad-logo-2013


Leave a Reply